Wednesday, January 19, 2011

1la sangatkan

RESPECT!

Ari ni aku baca dalam malaysiakini.com pasal rambut die kne potong dalam kem.Aku xtwla nk salahkan sapa tp bley je klau aku nk slhkn org yg jaga kem 2..haha..

Potong rambut 2 perkara biasa utk orang melayu yg lahir2 terus memeluk islam sehinggakan dalam mykad pon tulis terang2 bahagian bawah kanan ISLAM.Isu dalam kem ni berkenaan budak beragama Sikh dipotong rambut tanpa disedari.Macam mana benda ni bley terjadi?

Budak2 yg dlm kem tu xpaham ke dalam agama sikh xboleh potong rambut dorang,kesh.Ni simbol kehormatan dorang,pahlawan,kesucian & cahaya/aura & penerimaan kepada bentuk alam dari tubuh badan.

5K.
-Kesh(rambut yang xdipotong,diikat dgn serban sikh,dastar)
-Kanga(sikat kayu yang disimpan dkt dastar)
-Kachchhera(seluar pendek warna putih tp bkn short biase)
-Kara(Gelang besi lambang keabadian)
-Kirpan(pisau melengkung,tanggung jawab untuk melindungi seseorang yang lemah tanpa mengira agama,bangsa,jantina,kewarganegaraan,fahaman.

so,lepas ni bleyla kita blaja hormatkan org ye.Jgn buat lawak mcm ni lagila ye.Sape yang percaya tuhan dan agama tolong hormati tuhan & agama yang lain.



aku xperlukan 1malaysia pun.Aku reti nk hormati hak orang lain.

No comments: